IA / EO, 2022, Poljska, ItalijaRežija: Jerzy Skolimowski Jezik: poljščina, angleščina, francoščina , 01h28min 25.02.2023 ob 20:30 Svet je skrivnosten kraj, če ga gledamo skozi oči živali … Ia, sivi osel z melanholičnimi očmi, na svoji življenjski poti srečuje dobre in slabe ljudi, doživlja veselje in bolečino ter stoično prenaša, kako usoda njegovo srečo naključno spreminja v nesrečo, obup pa v nepričakovano blaženost. A niti za trenutek ne izgubi svoje nedolžnosti … Napovednik: https://www.youtube.com/watch?v=I5lxVbbRog0 IA, radoveden siv osel z žalostnimi očmi, svoje življenje začne z nastopanjem v cirkusu, nato pa pobegne na potovanje po poljskem in italijanskem podeželju, ki je v enaki meri polno absurda in topline. Legendarni režiser Jerzy Skolimowski je ustvaril enega svojih najsvobodnejših in vizualno izvirnih filmov do zdaj, v katerem gledalca popelje naravnost v srce in misli štirinožnega protagonista. Predprodaja vstopnic: Galerija Alga. kritike »Lepota, ki nam jo pokažeta Skolimowski in snemalec Michał Dymek – in prav vsak posnetek daje slutiti, da gre morda za najbolj osupljivo lep film leta –, ni zanikanje krutosti, temveč odgovor nanjo.« »To je ena najbolj čistih in nedolžnih ljubezenskih zgodb, kar smo jih kdaj videli na velikem platnu. Sentimentalni osel po vzoru Bressona [Srečno, Baltazar], Roberta Louisa Stevensona [Popotovanje z oslico čez Sevene, 1879], grofice de Ségur [Mémoires d’un âne, 1860] in Sergea Gainsbourga [L’Anamour, 1968]. Fantastičen film.« »Ia je pretresljiva in nežna mojstrovina o življenju, ljubezni, smrti ter obsojanja vrednem odnosu ljudi do drugih živih bitij. /…/ V letošnjem letu me noben film ni tako globoko ganil, v meni vzbudil toliko optimizma glede filmske umetnosti in me nagovoril s takšno intelektualno močjo. /…/ Ia je vizualno dovršen in temačen, a tudi naporen film. Najbolje si ga je ogledati z drugimi ljudmi. Mene na primer je povsem sesul, in čeprav sem v kinu sedela z neznanci, sem bila hvaležna, da med gledanjem nisem bila sama. Režiserjeva vizija človeškega barbarstva do živali je neizprosna, a že zgolj to, da sem bila tam in tiho jokala z drugimi, mi je dalo občutek povezanosti, kakršno vedno čutim, kadar grem v kino, sedim v temi in pustim, da mi film vzame sapo ter zatrese temelje mojega sveta.« »Veljajo vsa standardna opozorila za filme o živalih: smejali se boste, jokali in – če ste Morrissey – vam bo verjetno šlo na bruhanje. Vendar boste tudi globoko razmislili o temah čutenja in sočutja ter se – če ste vsaj malo podobni meni – zahvalili Skolimowskemu, ker je tako natančno vedel, kako in kdaj končati film: če že ne zaradi oslička, pa vsaj zaradi nas.« »Ia je film-reka; filozofski tok, kjer se prostor nenehno spreminja, ukrivlja, prekinja in včasih tudi razpade. V geografskem smislu potuje od Poljske do Italije; v družbenem od dna Evrope do palače, v kateri straši markiza de Sade /…/; predvsem pa gre za mentalno popotovanje, v katerem nas Jerzy Skolimowski vabi, da z njim delimo dobesedno nečloveške zaznave, saj merilo vsega ni več človek, temveč /…/ osel po imenu Ia. /…/ Iz kinodvorane stopimo, kot bi zapuščali pravljico, začarani in vznemirjeni, a bogatejši za lepoto, ki nas bo preživela.« »Če je nekatere filme bolje gledati na velikem platnu, v temi kinodvorane in z ojačanim zvokom, potem je Ia zagotovo eden izmed njih.« »Čudovita evokacija živalske fenomenologije se v Ia spogleduje z antropomorfizirano perspektivo, vendar ji nikoli ne podleže; psihedelični ekspresionizem filma bi prav tako lahko pripadal svetu gliv, mineralov ali klimatologije. Film med prehajanjem skozi različne družbene kontekste tvega sentimentalnost in moraliziranje, vendar se obojemu izogne s sinkopirano obravnavo časa in prostora: Ia je vedno eno kopito pred očitnim.« »Kakšno korist ima od zapleta osel? Ali pa ateist, če smo že pri tem? Skolimowskega si na tej stopnji njegove kariere in življenja zamislite kot filmskega ustvarjalca, ki se veselo pase in prepušča živalski potrebi po filmu.« »/…/ filmski poklon, v katerem Bressonov Srečno, Baltazar sreča Starega Rumenka (Old Yeller). Se lahko osel spominja? Vprašajte Isabelle Huppert, ki se v filmu znajde brez očitnega razloga – razen tega, da gre za najboljšo igralko na svetu.« »Skolimowski uporabi filmsko umetnost, da bi ustvaril virtualno izkušnjo vživetja v drugo živo bitje, za katero ne potrebujete VR očal – stroj za empatijo, če želite.« »Hitro bi se lahko znašli v skušnjavi, da bi delo Skolimowskega umestili v okvir animalizma, vendar Ia zaradi svojega odpora do ideoloških dogem doseže status edinstvenosti in veličine.« »Režiserjevo ukvarjanje z zvoki in podobami brez besed je v svojem srcu brakhageovsko: metafore za čute, vizije sveta pred besedami. /…/ Skolimowski je ustvaril film, ki deluje kot postopek ‘potujitve’ – zagret poskus, da bi gledalcu ponudil nov pogled na red, moralo in kapital.« |