PlemePlemja, 2014, UkrajinaRežija: Miroslav Slabošpicki Jezik: znakovni Igrajo: Grigori Fesenko, Jana Novikova, Roza Babi, Aleksander Dsiadevič, Aleksander Osadči drama, 2h12min 25.7.2015 ob 21.00 CAPRISOVA PREMIERA zgodba »Ljubezen in sovraštvo ne potrebujeta prevoda.« Film, posnet z gluhonemimi neprofesionalnimi igralci, izključno v znakovnem jeziku in brez podnapisov, je brutalna zgodba o odraščanju, v kateri govorica teles pove več kot katerakoli beseda. Prvenec ukrajinskega režiserja je osupnil kritike na lanskem festivalu v Cannesu, kjer je prejel glavno nagrado v sklopu Teden kritike. iz prve roke Ko sem pripravljal kratki film Gluhota, ki je bil zame nekakšna priprava na celovečerec, sem se povezal z ukrajinsko gluhonemo skupnostjo in vodilnimi v ukrajinskih društvih gluhonemih. Spoznal sem tudi vodje neformalne skupnosti, ki so mi od znotraj razkrili svoj izolirani svet, njegovo delovanje in rituale. Ta film v celoti temelji na mojih šolskih spominih in na tistem, kar so mi povedali moji svetovalci iz sveta gluhonemih. Z vso svojo navidezno preprostostjo in nasiljem govori o zelo mladih ljudeh. In ti so sposobni silno močnih, čistih čustev: sovraštva, besa, jeze, obupa. Da bi izrazili te občutke, ne potrebujejo besed. Film vidim kot humanistično zgodbo o ljubezni in iniciaciji – zgodbo o vstopu v odraslost v krutem svetu. /…/ Znakovna govorica je podobna plesu, baletu, pantomimi, gledališču kabuki … Obenem pa v njej ni nobene grotesknosti – ljudje se na ta način resnično sporazumevajo. Poleg tega bo sodeč po nedavnem razvoju v medicini znakovna govorica v prihodnosti postala mrtev jezik. Meni se zdi fascinantna, in to navdušenje sem si zares želel deliti z občinstvom.« portret avtorja kritike »Ta film mi kar ne gre iz glave. /…/ neke vrste nemi film, obenem neusmiljeno ekspliciten in skrivnostno nedoumljiv: študija zlorabe, esej o osamljenosti, politična alegorija. /…/ Eden najbolj čudnih in vznemirjujočih filmov tega leta.« »Bum. Pojavi se Pleme Miroslava Slabošpickega – in filmska umetnost nikoli več ne bo enaka.« »V delu sem zaznal odmev Hanekejeve etike in filma Elephant Alana Clarka, obenem pa je šlo za eno tistih redkih priložnosti, ko se festivalsko občinstvo zaveda, da je priča nečemu resnično novemu. Pleme me je pripravilo do ponovnega razmisleka o možnostih ustvarjanja in gledanja filmov, svet zunaj kinodvorane pa se je zaradi njega nenadoma zazdel čuden in nov.« »Pleme /…/ izkoristi odsotnost besed za povsem nov razmislek o tem, kako film komunicira – in rezultat nam vzame sapo. Debitant Miroslav Slabošpicki je že zdaj mojster dolgih posnetkov in kompleksne koreografije množic, poleg tega pa mu uspe najti ravnovesje med brutalnim realizmom, suhim humorjem in močnim pridihom erotike. Bil sem v žiriji, ki je Plemenu podelila eno izmed treh nagrad na Tednu kritike, in film zame ni le vrhunec sekcije, pač pa veliko odkritje letošnjega festivala.« »/…/ eden tistih redkih filmov, za katere ne moreš povsem verjeti, da obstajajo, in ki dokazujejo, da film še vedno lahko preseneti. /…/ razburljivo je odkriti nekaj tako drznega, inovativnega in povsem samosvojega. /…/ Obvladan, okruten in povsem sui generis – to je eden tistih redkih filmov, v katerih režiser sledi svoji temi do njenih logičnih meja in nas obenem pripravi do tega, da znova pretehtamo svoje navade kot gledalci in poslušalci. /…/ Skratka, Pleme je bil eden najbolj presenetljivih, domiselnih in v marsikaterem pogledu najbolj pretresljivih filmov letošnjega festivala v Cannesu. /…/ Tišina se še nikoli ni zdela tako brutalna.« »Miroslav Slabošpicki režira svoj prvenec kot briljanten študent, ki je vsrkal lekcije svojih učiteljev: Hanekeja, bratov Dardenne in številnih režiserjev romunskega novega vala. /…/ V tem filmu pravzaprav navduši čisto vse – od orisa prostorov znotraj šole (potujoči posnetki skozi dolge, ozke hodnike se zdijo, kot bi bili vzeti naravnost iz Izžarevanja) preko skrbno kalibrirane zvočne podobe (v odsotnosti dialoga slišimo drobne šume) do intenzivno telesnih nastopov neprofesionalnih igralcev. Delo poleg tega zavzema edinstven prostor v zgodovini filmskih opisov gluhosti: v tem, da narediš film, v katerem gluhi igralci niso le neidealizirani, pač pa prikazani kot pokvarjeni in celo zlobni, pa tudi iznajdljivi, pohotni, divje zaščitniški in vdani, je nekaj pristno naprednega.« »/…/ lep in hkrati vznemirjujoč prikaz korupcije in kriminala; Gospodar muh sreča Larryja Clarka.« »Film v 130-ih minutah izbriše gledalčevo (domnevno) dobronamerno, politično korektno videnje gluhonemih ter ga nadomesti z zavedanjem o nečem povsem drugem: siva ekonomija in podzemlje, ki ga niti najmanj ne briga za nas ostale in ki mu je le malo mar tudi za lastne ljudi; džungla plemen, katerih edini cilj je, da preživijo vsaj še en dan, dokler nekdo neizbežno ne umre. Uglajeni pogovori o EU ter celo vprašanja o neodvisnosti in narodnih zavezništvih, ki so pretresala Kijev, se v kontekstu te podzemne džungle (po zadnjih izračunih BDP-ja druge največje ekonomije na svetu) zazdijo čudna. Šole je konec, a v tem neizprosnem filmu – mrzlem in dolgem pogledu naravnost v črevesje – to zdaj niti ni pomembno.« »Pleme me je zagrabilo za goltanec in mi poslalo poživljajoč in zelo nenavaden udarec naravnost v obraz. /…/ Zvok ima pri Slabošpickem ključni pomen za doseganje napetosti in razpoloženjske rigoroznosti (ravno tako kot njegov vedno prisotni Steadicam, ki filmu daje prefinjen občutek koreografije in ritma, ter čudoviti niz travellingov in dolgih statičnih skupinskih posnetkov). Stiliziranost hiper-realistične zvočne podlage spominja na observacijske, redkobesedne komedije Jacquesa Tatija, le da gre tu za žanr, ki je bolj agresivno art-punk. To je nemi film, ki kriči.« »Tour de force. Prvenec, ki mu ni para. Drzen in odločen, narejen z velikim mojstrstvom.« |