MustangMustang, 2015, Francija, Nemčija, Turčija, KatarRežija: Deniz Gamze Ergüven Jezik: arabski Igrajo: Günes Sensoy, Doga Zeynep Doguslu, Elit Iscan drama, 1h37min 6.11.2015 ob 20.30 FILMSKA NAGRADA LUX zgodba Prvenec mlade turške režiserke Deniz Gamze Ergüven je navdihujoča zgodba o petih odraščajočih sestrah in njihovem uporu zoper patriarhalne družbene norme, ki vladajo na podeželju sodobne Turčije. iz prve roke portret avtorice kritike »Namen scenarija /…/ je prikazati, kako konservativna morala /…/ ženskam omejuje prostost, s tem ko naravni razvoj izenači z grešno spolno slo. Začetni prizori izžarevajo idilični občutek svobode in se poigravajo z nelagodjem odraslih ob prikazu nedolžne seksualnosti, kot jo v svojo fotografijo učinkovito zajema Sally Mann; slapovi bujnih las, ki privlačijo poglede, pa so očiten namig na preokupacijo tradicionalnega muslimanskega sveta z ženskimi lasmi.« »Mustang iz naslova filma je pasma konja. Beseda izhaja iz španščine in označuje nekaj, kar je brez lastnika, kar pripada vsakomur in nikomur. Obenem je to pasma, ki je znana po svoji veliki odpornosti, pa tudi po tem, da je v čredi vodilna kobila, ki v primeru nevarnosti vodi čredo, medtem ko se žrebec bori z nasprotnikom. V filmu /…/ so vsi ti pomeni prisotni – življenja sester ne pripadajo njim samim, kot sirote dejansko niso od nikogar zares, njihova prihodnost pa je razpoložljiva za najboljše snubce. In spet, ženske so tiste, ki v nedolžnem obnašanju deklet prepoznajo ogrožanje patriarhalnih družbenih norm, znotraj katerih so tudi same brezpravne, in moški je tisti, ki zgradi brezkompromisno obrambo. In vzorec se spet obrne naprej.« »Z vsakim dekletom, ki ga pogoltne tradicija, z vsakim novim snubcem, ki potrka na vrata, Ergüvenova še malo privije moreč občutek bližajoče se pogube – kot v trilerju, kjer liki drug za drugim odpadajo iz zgodbe. /…/ A /…/ ob mojstrsko tempiranem tiktakanju pripovedi režiserka tudi dokaže, da razume, kaj je gonilna sila tovrstne tradicije in običajev. /…/ Marsikaj, kar se zgodi dekletom, je storjeno, ker ljudje verjamejo, da delujejo v njihovo dobro. Pohabljajoči paternalizem tega sveta svojim žrtvam v želji, da bi razvajal, zavaroval in ohranil, odreka možnost opolnomočenja. To je hladna, trda resnica v srcu čudovitega, srh vzbujajočega filma.« »Režiserka se spretno izogne pastem jadikovanja in pretirane dramatizacije in verodostojno prikaže, kako družba, ki ji z blagoslovom tradicije vladajo moški, postopoma zateguje zanko okrog mladih deklet. Z odločitvijo, da zgodbo pove z gledišča najmlajše med sestrami, uporniške in jezikave Lale, režiserka v svoj film vbrizga odrešujoč odmerek humorja – nepopustljivo energijo, sončni optimizem, ki uravnoveša bolj žalostne trenutke zgodbe.« »V nasprotju z aktualnim dogajanjem si junakinje Deniz Ergüven – najstniške sestre, ki s svojimi razpuščenimi lasmi in s soncem obsijano čutnostjo spominjajo na Renoirjeve modele – upajo visoko dvigniti glavo in pogledati v obraz tistim, ki jim delajo krivico. Ergüvenova snema njihova brsteča telesa z enako brezkompromisno energijo in svojo pripoved – spretno zasnovano mešanico tragedije in pripovedke – osvobodi žanrskih okovov ter namesto tega ustvari lastno različico magičnega realizma.« »/…/ film, ki je v enaki meri žalosten in veder /…/. Nepričakovan, tipično elegičen glasbeni prispevek Warrena Ellisa dela čudeže.« »/…/ naravne radoživosti deklet /…/ ni mogoče zatreti. /…/ Videti je skorajda, kot bi razkošno svetlobo, ki jih obliva, izžarevale one same. Prikazane so kot veličasten klobčič rok, las in nemirnih, vitkih nog, medtem ko poležavajo po svojih spalnicah, opremljenih v divje rožnatih odtenkih, za katere se zdi, da niso toliko stvar izbora notranje opreme kot projekcija ženskosti, ki je ni mogoče zajeziti.« »Ko boste gledali Mustanga, film o petih turških sestrah, ki jih skušajo “aranžirano” poročiti, se boste spomnili na romane Jane Austen, predvsem na Prevzetnost in pristranost (1813), kjer skušajo “aranžirano” poročiti pet angleških sester /…/ Ženska potrebuje moža. Če je premožen, toliko bolje. Poroke so tu ekonomske kategorije. Nekatere punce se ženitnim aranžmajem upirajo, druge ne. Sistem je represiven, toda obenem tako utečen, naličen in gladek /…/ da se zdi samoumeven in naraven. Deniz Gamze Ergiiven, režiserka Mustanga /…/ ima do petih sester tak sestrski odnos kot Jane Austen do sester Bennet, le da se vse skupaj dogaja dobrih 250 let po Prevzetnosti in pristranosti, tako da turški ženitni sistem – sprijet s tradicijo, ki je sredi modernosti muzejsko zamrznila vse odtenke podrejanja ženske – deluje represivno in pošastno prav zato, ker je tako utečen, gladek in samoumeven. In ker je tako utečen, gladek in samoumeven, kar kliče k vdaji.« ZA+ »V Mustangu pa je bistven vpogled v intimna življenja neporočenih žensk v skrajno konzervativni družbi, ki so po navadi zavita v tančice skrivnostnosti, ali so na filmu celo erotizirana. Mustang včasih razposajena, drugič prostaška, romantična, ranjena in obupana, a tudi neuklonljiva dekleta vzpostavi kot like s svojo lastno pripovedjo, ne zgolj kot različice arhetipov skozi prizmo vladajoče ideologije. Bistven dosežek filma je torej zagotovo, da oster družben in političen komentar poda skozi lahkoten in predvsem izjemno zabaven žanrski film, ki je že in zlahka še bo dosegel širok krog občinstva.« |