BrutalistThe Brutalist, 2024, Velika BritanijaRežija: Brady Corbet Jezik: angleščina drama, 03h35min 23.01.2025 ob 19:00 1947. Na Madžarskem rojeni judovski arhitekt László Toth prispe v Ameriko, da bi si tam zgradil novo življenje. Ustali se v Pensilvaniji, upajoč, da se mu kmalu pridruži soproga, ki je obtičala v Vzhodni Evropi. Medtem ko opravlja priložnostna dela, njegov talent prepozna bogati industrialec Harrison Lee Van Buren, ki Lászlu naroči na videz sanjski projekt … Napovednik: https://www.youtube.com/watch?v=EeNNtWAHZLA Monumentalen ep o judovskem arhitektu, ki v času po drugi svetovni vojni spoznava temno plat ameriških sanj. Srebrni lev za najboljšo režijo v Benetkah. Predprodaja vstopnic: Galerija Alga. portret avtorja kritike »Ne gre le za to, da takšnih filmov ne snemajo več – seveda jih ne! –, ampak bolj za to, da se obsežnih zgodb tega tipa nihče več ne loteva s takšno stopnjo pripovedovalske spretnosti, tehnične dovršenosti, drznosti in predanosti.« »Ne zgodi se prav pogosto, da bi se umetniško delo gledalcu že ob premieri razkrilo kot mojstrovina. /…/ Novi film Bradyja Corbeta je razodetje od prvega trenutka ogleda. /…/ Brutalist se zdi kot še en režiserjev poskus pritegovanja pozornosti. Film, ki ne varčuje z ničemer, traja tri ure in pol, s petnajstminutnim premorom na sredini /…/, posnet pa je v formatu VistaVision. /…/ A čeprav bi se lahko na prvi pogled zdelo, da gre za prazen spektakel, se začetnemu presenečenju kmalu pridružijo globina, čustva in preprosta lepota. /…/ Režiser nas v svojem radikalnem slogu (tako z zgodbo kot obliko) povabi na potovanje v daljno preteklost, a ne kot arheolog, temveč da bi pred naše oči postavil film, ki nagovarja težavno sedanjost. Fašizem včerajšnjega dne je fašizem današnjega, takratni kapitalizem pa golta z enakim apetitom kot sodobni. Pomemben je spomin, tako zgodovinski kot vizualni; trenutek lucidnosti, ki traja več kot tri ure tega zelo osebnega dela. To je zgodba, ki pripada vsem nam.« »Brutalist mine, kot bi mignil: tako med ogledom kakor po njem daje vtis najkrajšega dolgega filma, kar jih je bilo kdaj posnetih. Kot zgodovinski ep o stanju ZDA se ponaša s tematsko težo filmov Bilo je nekoč v Ameriki (Once Upon a Time in America) in Tekla bo kri (There Will Be Blood). (Kako je val povojnih priseljencev preoblikoval Ameriko – in kako je Amerika preoblikovala njih?) Poleg tega je odigran z barvitostjo in iskrivostjo klasične hollywoodske komične drame ter posnet s svobodno, sproščeno energijo 90-minutne neodvisne kultne uspešnice. Tonska mešanica je nadvse edinstvena, a deluje. /…/ To je film kot spomenik, a hkrati poln človeškega duha.« »Brutalist se pri opisovanju ameriške priseljenske pustolovščine in obljube uspeha očitno napaja pri Ayn Rand, pa tudi pri Bernardu Malamudu in Saulu Bellowu – toda Corbet in Mona Fastvold morda še nekoliko globlje in hitreje dojameta, kako zelo čutno in seksualno je vse skupaj. Film nam pokaže nasilje in brutalnost (kar ni isto kot ‘brutalizem’), spremljevalca kapitalističnega poraza in uspeha /…/. Iz kina sem prišel omotičen in evforičen, omamljen od njegove monumentalne razsežnosti.« »V Brutalistu umetnik trpi, vendar ne za umetnost: trpi preprosto zaradi tistega, kar mu je prizadejala zgodovina. Corbetov film je nadvse veličastna stavba, toda režiserja zanimajo tako razpadajoči temelji kot v nebo segajoči vrhovi.« |