CitizenfourCitizenfour, 2014, ZDARežija: Laura Poitras Jezik: angleški Igrajo: Edward Snowden, Glenn Greenwald, William Binney, Jacob Appelbaum, Ewen MacAskill, Jeremy Scahill, Julian Assange dokumentarni triler, 1h54min 2.4.2015 ob 20.30 CAPRISOVA PREMIERA zgodba Dokumentarni triler Citizenfour prikazuje, kako je Edward Snowden razkril množično in nezakonito poseganje v zasebnost ameriške Agencije za nacionalno varnost. O svojem telefonu, elektronski pošti, kreditni kartici in spletnem brskalniku ne boste nikoli več razmišljali na enak način. Oskar za najboljši dokumentarec. iz prve roke »To ni film o meni. To je film o vseh nas.« portret avtorice kritike »Citizenfour lahko beremo na dva načina. Prvi in najbolj očitni način je, da ga razumemo kot primerek zagovorniškega novinarstva. /…/ Lahko pa ga gledamo tudi kot film, prefinjen in inteligenten prispevek k cvetočemu žanru distopične alegorije. /…/ To je napet in strašljiv triler, ki spaja živahna svetovna popotovanja iz filmov o Bournu s srhljivimi, razpoloženjskimi učinki japonske grozljivke. Hkrati pa gre za temeljno politično parabolo za digitalne čase, v resničnem času posneto soočenje med posameznikom in državo.« »Citizenfour je razburljivo odštevanje do dogodka, ki je spremenil svet /…/; izjemno, vrtoglavo doživetje, pri katerem smo priča človeku v zadnjih trenutkih njegove anonimnosti, preden je spremenil tok zgodovine in postal najbolj iskani ubežnik v državi. /…/ Kljub Snowdenovemu vztrajanju, da sam ‘ni zgodba’, se težko upremo, da nas ne bi prevzela vsaka, še tako banalna podrobnost, ki jo Citizenfour razkrije o tem drobnem, bledem devetindvajsetletniku /…/. V tisti hongkonški hotelski sobi tistega ključnega tedna nam Laura Poitras na nepozaben način odkrije, kaj je gnalo Snowdena: prepričanje, da je z mobilnim telefonom ali internetno povezavo vsakdo in povsod nevede – in nelegalno – zgodba.« »Še noben film ni tako pogumno in podrobno raziskoval določenih kritičnih sprememb, ki so jih svetu, zlasti pa Ameriki in njeni vladi, prinesli napadi 11. septembra. Še noben film ni tako glasno zahteval, da ga vidi vsak buden človek, ki ceni svojo svobodo in zasebnost. Še noben film ni tako jasno klical k dejanjem, s katerimi lahko preprečimo, da se 21. stoletje spremeni v orwellovsko nočno moro /…/. Še noben film ni bil zgodovinski na način, kot je zgodovinski ta film, saj pripoveduje zgodbo, v kateri režiserka in njeno delo igrata ključno vlogo. Kot bi imel Daniel Ellsberg prijatelja s filmsko kamero, ki bi ga pri razkrivanju Pentagonovih dokumentov spremljal na vsakem koraku. Ali pa če bi vlomilci v Watergate s seboj vzeli filmarja, ki bi posnel njihove zločine in kasnejše prikrivanje resnice. Le da so vprašanja, s katerimi se ukvarja Citizenfour, verjetno veliko bolj daljnosežna kot Vietnam ali Watergate.« »Tega si ne bi mogel izmisliti niti John le Carré. Tako kot v številnih prejšnjih delih Poitrasova znova dramatično prečka mejo med umetnostjo in novinarstvom, filmom in reportažo. Napovednik za Citizenfour /…/ film predstavi kot najbolj srhljiv triler leta, in to ni zgolj prazno hvalisanje: premore suspenz, ki se lahko kosa s katerokoli napeto dramo izvršnega producenta Stevena Soderbergha.« »Zaradi izjemne novičarske vrednosti /…/ je to eden največjih in najpomembnejših dokumentarcev v zadnjem času.« »Kot bi se pred našimi očmi odvijala orwellovska nočna mora. /…/ najboljši paranoidni triler po filmu Vsi predsednikovi možje.« »Citizenfour /…/ je nekaj zelo redkega: film o seizmičnih dogodkih, postavljen v samo središče potresa.« »/…/ Citizenfour deluje kot resničnostni vohunski triler, igra mačke z mišjo, v kateri skuša trojica razkrinkati sistem nadzora, preden jih ta ujame. Film nam na vznemirljiv način prikaže zgodovino v nastajanju. Se je že kdaj zgodilo, da bi tovrstni politični akter šel naravnost k filmarju sredi najbolj vročega dogajanja?« »Citizenfour me je povsem prevzel. Prepriča kot izjemno zanimiv proceduralni film o ‘žvižgaštvu’ in obenem kot srhljivo razpoloženjsko delo o svetu, ki se spreminja v digitalni panoptikum.« »Kot da bi Bob Woodward prinesel kamero na svoj prvi sestanek z Globokim grlom v garaži.« |