Dva dneva, ena nočDeux jours, une nuit, 2014, Belgija, Italija, FrancijaRežija: Jean-Pierre in Luc Dardenne Jezik: francoski Igrajo: Marion Cotillard, Fabrizio Rongione, Pili Groyne, Simon Caudry socialna drama, 1h35min 19.9.2014 ob 18.30
zgodba Brata Dardenne se kot vselej vzdržita sodbe in obsojanja, medtem ko zastavita eno najbolj perečih vprašanj današnjega dne: mar sodobnega delavca smemo in sploh še lahko prepričamo, naj v času, ko si jo le stežka privošči, izbere solidarnost. zanimivosti iz prve roke »Film ni razsodišče. Vsi Sandrini sodelavci imajo dobre razloge za to, da uslišijo ali zavrnejo njeno prošnjo. Nekaj gotovo drži: za nikogar od njih povišica ne predstavlja razkošja. Denar krvavo potrebujejo, da bi lahko plačali najemnino, račune … Tega se Sandra še kako zaveda, saj je sama v enakem položaju. /…/ Izbrala sva majhno podjetje, takšno s premajhnim številom delavcev, da bi imeli lasten sindikat. Če bi bil film zgodba o boju proti očitnemu sovražniku, bi bil povsem drugačen. In vendar ta odsotnost vsakršne kolektivne reakcije, ugovora zoper princip, ki tiči za glasovanjem, razkriva neko zelo sodobno in aktualno pomanjkanje solidarnosti.« »Njuni filmi so natančne in pretanjene študije družbene realnosti in hkrati vselej drzno presegajo ustaljene filmske okvire. Snemata resnično avtorske filme – bolj avtorski od Luca in Jean-Pierra skorajda ne moreš biti – in vendar se ti upirajo vsakršni kategorizaciji! Njuna filmska govorica je popolnoma univerzalna. /…/ Sploh mi ni treba videti scenarija, pa bi v hipu privolila v njun naslednji film. Z velikim veseljem bi bila njun novi Jérémie Renier ali Olivier Gourmet.« portret avtorjev kritike »Belgijska režiserja Jean-Pierre in Luc Dardenne slovita po treznih, trpko-sladkih zgodbah iz življenja delavskega razreda, posnetih v naturalističnem slogu, ki pri gledalcu hipoma ustvari občutek neposredne vpetosti v življenje likov. V ta namen je avtorski kredo v njunem zadnjem filmu Dva dneva, ena noč zreduciran na svojo golo esenco: za na videz preprosto premiso enega vikenda, med katerim se mlada mati, ki trpi zaradi depresije, bori, da bi obdržala službo, se skriva čudovit prikaz njunega izjemnega talenta. /…/ Čeprav pripada tisti režijski tradiciji, ki sta jo iznašla avtorja sama, se film Dva dneva, ena noč spogleduje z nič manj kot Točno opoldne (High Noon) s Sandro v vlogi nekakšnega krhkega Garyja Cooperja, ki se trudi pritegniti meščane na svojo stran. In tako kot je tisti film kulminiral z glavnim igralcem, ki se mora v končni obračun podati solo, se mora tudi Sandra – ne glede na spodbudne besede nekaterih sodelavcev – s svojim šefom nazadnje soočiti sama.« »Igralska zasedba, ki ji Marcoenova kamera sledi na najbolj intimen, a nikoli vsiljiv način, ne zgreši ene same note. To še zlasti velja za fascinantno Marion Cotillard, ki s to vsakdanjo in prav nič bliščavo vlogo odigra eno svojih najboljših predstav. Sandrina interakcija s sodelavci, ki jih mora prepričati, pa naj gre za hvaležnost ali trpko empatijo, priča o globoki človečnosti tako lika kot avtorjev filma. In čeprav nismo deležni nikakršnega umetnega razodetja, je še kako ohrabrujoče opazovati nekoga, ki se duhovno napaja iz samega dejstva, da se bori.« »Napeta dramatična situacija in subtilno veličastna osrednja vloga Marion Cotillard ustvarita ta izjemen novi film bratov Dardenne: angažiran, razburljiv in ganljiv – to je Dvanajst jeznih mož (Twelve Angry Men) na delovnem mestu 21. stoletja. /…/ Ves pomen se skriva v naslovu: vikend. To je za vse tisti dragoceni prosti čas, čas, ki ga preživljajo z družino, čas za urejanje doma, za nujna opravila, za otroško nogometno tekmo. Za ta čas delajo preostanek tedna: to je njihovo življenje. In v to življenje zdaj Sandra vdira … /…/ Dardenna sta ustvarila briljantno socialno-realistično dramo z avtentičnim narativnim suspenzom, ki je v njunem opusu precejšnja novost.« »Jean-Pierre in Luc Dardenne ustvarjata silovite, sodobne, družbeno ozaveščene filme, ki so na videz enostavni, a utripajo s sočutjem in modrostjo. Kot filmarja sta vedno več kot zanesljiva, pa vendar se zdi, da je Dva dneva, ena noč morda eden njunih najboljših. Po skrajni relevantnosti, smotru in globokem razumevanju tega, kako težko je človeku, še zlasti tistemu v stiski, iz dneva v dan ravnati pravilno, se kosa z Otrokom in Rosetto. /…/ Gre za politično dramo (z zelo majhnim ‘p’) v njeni najsijajnejši in najbolj humani obliki: potentno, presunljivo dramo, ki v tkivo filma nežno vceplja ideje o delovanju naše družbe, pomembnosti zavzemanja stališč in borbe za posameznikova prepričanja in pravice. Vsako Sandrino srečanje nas preseneti, naši predstavi o tem, kaj nam želi film povedati o človeški naravi in načinu, na katerega živimo, podeli nov odtenek, novo perspektivo. Tu ni ne junakov ne zlobnežev; vsi se zgolj prebijajo skozi življenje, pa še to za las.« |