Dva obraza januarjaThe Two Faces of January, 2013, Velika Britanija, ZDA, FrancijaRežija: Hossein Amini Jezik: angleški Igrajo: Viggo Mortensen, Kirsten Dunst, Oscar Isaac, David Warshofsky, Daisy Bevan, Aleifer Prometheus psihološki triler, 1h36min 25.9.2014 ob 20.30 CAPRISOVA PREMIERA zgodba Režijski prvenec scenarista filma Vozi! z Viggom Mortensenom, Kirsten Dunst in Oscarjem Isaacom (Llewyn Davis) v glavnih vlogah je klasično eleganten psihološki triler, prežet s hitchcockovskim suspenzom in bolj polnokrven od literarnega izvirnika, istoimenskega romana Patricie Highsmith (Tujca na vlaku, Nadarjeni gospod Ripley). iz prve roke Na začetku filma Rydal govori o tem, kako ‘kruto se bogovi šalijo z ljudmi’. Vsi trije glavni liki so na milost in nemilost prepuščeni bogovom, vendar so v svojem kljubovanju usodi hkrati uporniški. Kot režiser sem jim bil globoko predan. Namesto da bi jih seciral pod drobnogledom, sem si želel biti sokriv za njihove napake, sočustvovati z njihovimi čustvenimi in etičnimi dilemami, deliti njihov strah in bolečino. Prav tako tudi nisem hotel ustvariti nekakšne razglednice Grčije in Turčije 60-ih let, pač pa prikazati svet, ki bi odražal njihovo psihološko stanje duha in sestop v nekakšno osebno podzemlje. Kljub vsem svojim napakam so ti liki zame na svoj način junaški. Življenje se je zarotilo proti njim, odločeno, da jih premaga, a prav premagani šele dosežejo dostojanstvo in človeškost. To je njihov krik upora zoper bogove.« portret avtorja kritike »Scenarist filma Vozi! v omamnem filmu suspenza, ki se odvrti na evropskem jugu, spretno spaja značilne poteze Hitchcocka in Highsmithove /…/ Le kako bi si lahko Turčijo in Grčijo ogledali bolje kot v družbi teh privlačnih zločincev na begu pred lokalnimi oblastmi? /…/ Amini, znan zlasti kot avtor adaptacij Let bele golobice in Vozi!, polnih podteksta in implicitnih pomenov, blesti v podajanju neznatnih in neizgovorjenih napetosti med liki. Za svoj režijski prvenec je izbral skrajno tvegan primerek in ga uprizoril z osupljivo samozavestjo.« »Britansko-iranski Amini v svoji prvi ekskurziji za kamero izkazuje izjemno sposobnost za delo z igralci in razumevanje tega, kako lahko ti z vso polnostjo oživijo literarne like. Njegov scenarij preveva močnejši občutek naturalizma in dialogi so manj skopi kot pri Highsmithovi. /…/ Mortensenov Chester, eleganten, dokler ga ne stisnejo v kot, je večplasten lik s širokim moralnim razponom, ki seže od pokvarjenega goljufa do moža, zmožnega pokore. Nenehno pijan, poten pod svojim slamnatim klobukom in priklenjen na kovček, poln dragocenosti, se nasproti Rydalovemu ničevemu prevarantu kaže kot ostudna, a človeška figura. Toda kot pravi Chester, samo vprašanje časa je, kdaj bo mladenič postal prav takšen kot on. /…/ Španski skladatelj Alberto Iglesia je podpisal očarljivo glasbeno podlago, ki zgodbo ponese skozi njene počasnejše trenutke …, medtem ko direktor fotografije Marcel Zyskind celo v teh mrtvih prizorih tako magično izrabi svetlobo in snemalne lokacije, da imate resnično ves čas kaj gledati.« »Elegantno privlačen kostumski triler, skrajno precizen in prefinjen film. Takšen je režijski prvenec Hosseina Aminija, britansko-iranskega scenarista, bržkone najbolj znanega po paru izvrstnih adaptacij: scenariju filma Let bele golobice, ki mu je prinesel nominacijo za oskarja, in nedavno po konciznem jedru, ki tvori film Vozi! Nicolasa Windinga Refna (2011). Njegov scenaristični talent je še zlasti očiten v tokratni partiji remija za tri, ki je premišljena do potankosti in ne izgublja besed. Toda užitek jo je tudi gledati in poslušati, saj prikliče v spomin cel kup tistih staromodnih, klasičnih filmskih vrlin in nas razkošno, a z vso napetostjo zabava.« »Da se je scenarist Hossein Amini odločil postati režiser, gre zasluga spregledanemu romanu Patricie Highsmith, njenemu devetemu iz leta 1964. In Amini vsekakor ve, kaj počne. Vsak ljubitelj Hitchcockove ekranizacije Tujca na vlaku, Clémentovega V zenitu sonca, Nadarjenega gospoda Ripleyja Anthonyja Minghelle (ali katerekoli druge izmed približno dveh ducatov adaptacij romanov Patricie Highsmith) bo nadvse užival v tem atmosferskem trilerju prevar, ki temelji na likih, a ne skopari z napetostjo, nepričakovanimi zasuki in večno priljubljenim ter vse bolj brezupnim pregonom. /…/ Po prebojni vlogi v filmu Llewyn Davis Isaac znova navdušuje s svojo prezenco in sposobnostjo odigrati lik prikupnega negativca. Mortensen blesti kot prevarant, ki se oklepa svoje krinke še takrat, ko nezadržno tone. Amini trdno vlije te psihološke temelje (za razliko od Highsmithove posveti veliko več pozornosti liku Colette, ki s pomočjo scenarija in inteligentne igre Kirsten Dunst iz nepomembne ženske, ujete v ljubezenski trikotnik, preraste v kompleksno, sočutje zbujajočo ujetnico nesrečnih okoliščin) in poskrbi, da napetost neprestano narašča. Druga polovica filma tako kar utripa v stopnjevanju nesreč in nespametnih odločitev, vse hitrejšem tempu in vse bolj mračni atmosferi. /…/ Izvrsten režijski prvenec inteligentnega in načitanega scenarista ponuja tako prvovrstno značajsko dramo kot skrajno vznemirljiv suspenz.« |