Fantovska letaBoyhood, 2014, ZDARežija: Richard Linklater Jezik: angleški Igrajo: Patricia Arquette, Ellar Coltrane, Ethan Hawke, Lorelei Linklater dokumentarna drama, 2h46min 11.9.2014 ob 20.30 CAPRISOVA PREMIERA zgodba Leta 2002 se je Richardu Linklaterju porodila ideja za filmski projekt brez primere: naslednjih dvanajst let bo enkrat na leto pred kamero zbral isto skupino igralcev ter skupaj z njimi ustvaril zgodbo o odraščajočem fantu in njegovi družini. Nastala so Fantovska leta, ki beležijo majhne in velike trenutke v življenju mladega Masona od njegovega šestega do osemnajstega leta. Spremljamo ga skozi viharno obdobje odraščanja, skozi vrtinec družinskih selitev, ločitev, novih družin, novih šol, prvih ljubezni, pa vse do vstopa na univerzo. V tem izjemnem eksperimentu Richarda Linklaterja (Pred polnočjo) se mozaik bežnih utrinkov iz vsakdanjega življenja odraščajočega fanta in njegove družine zlije v edinstveno filmsko doživetje. Fantovska leta so nostalgična časovna kapsula nedavne preteklosti, obenem pa oda odraščanju in starševstvu. zanimivosti iz prve roke »Rick me je poklical in vprašal: ‘Kaj delaš naslednjih dvanajst let?’ Scenarija ni imel in filma ni bilo lahko kategorizirati, ampak ideja je bila tako neverjetna, da sem si rekla: ‘Nekako bom že našla čas na svojem urniku v naslednjih dvanajstih letih’ /…/. Imela sem občutek, da sem dobila priložnost sodelovati pri nekakšnem top secret, resničnem in iskrenem umetniškem projektu, in to z ljudmi, ki jih imam rada in jih štejem za resnično dobre prijatelje. Najtežje trenutke sem doživljala lani, ko smo se bližali koncu. Takrat sem si mislila: ‘Tega filma nočem dati svetu, že zdaj ga imam rada, in rada imam te ljudi, ta otroka in sploh vse to doživetje.’ /…/ Za mnoge bo to le film, zame pa bo ostal zares pomemben del mojega življenja.« »Snemati prizor s sedemletnim fantom, ki govori o tem, zakaj rakuni umrejo, in z dvanajstletnikom, ki govori o videoigricah, in s sedemnajstletnikom, ki me sprašuje o puncah … In da gre pri tem za istega igralca! Biti priča temu, kako se mu spreminjata glas in telo … Vse skupaj malo spominja na timelapse fotografijo človeškega bitja. Moram reči, da je ta film najbolj vznemirljiva stvar, pri kateri sem kdaj sodeloval.« »Z Rickom sva običajno vsako leto začela s pogovorom o tem, kaj se mi je v tistem trenutku dogajalo, in nato del tega vključila v film. Sčasoma se je moje in Masonovo življenje začelo prepletati in prevzel sem večjo vlogo pri oblikovanju lika. /…/ Film je postal pomemben del mojega življenja, obenem pa mislim, da je resnično univerzalen, saj govori o nečem, o čemer nas večina ne razmišlja: da moramo ceniti trenutke takšne, kakršni so.« portret avtorja kritike »Je Richard Linklater največji ameriški sodobni režiser? Fantovska leta prepričljivo govorijo temu v prid. Smešen, otožen, nežen, moder, lep.« »V 160-ih minutah, kolikor traja film, Mason odraste pred našimi očmi – odraste pa tudi Ellar Coltrane /…/, s pomočjo katerega fascinanten eksperiment preraste v intenzivno gledalsko doživetje.« »Fantovska leta so eden najbolj izjemnih filmov leta 2014, pravzaprav vsega 21. stoletja do tega trenutka.« »Izjemen konceptualni dosežek in obenem krhek, nepretenciozen izsek iz življenja. /…/ To nevsiljivo, a nezgrešljivo kopičenje majhnih resnic dvigne film nad predmestno pikaresko, kakršen bi lahko bil, /…/ v nekaj bolj sublimnega. /…/ Čustvena moč filma se skriva v načinu, na katerega nas pripravi do tega, da se zavemo implicitnega časovnega paradoksa filmske umetnosti – ne da bi pri tem uničil našo vero v fikcijo ali našo empatijo do likov. Gre za krhko ravnovesje, ki ga film doseže deloma zato, ker še nikoli nismo videli majhnega otroka zrasti v odraslega človeka v enem samem filmu: in to ne zgolj izmišljenega fanta, ki bi ga lahko igrali trije igralci zapored, pač pa lik in igralca v enem. Leta 1920 je kratki stop-motion film Germaine Dulac, v katerem gledamo seme, ki vzklije in zraste v odraslo rastlino, morda vzbujal podoben občutek čudenja.« »Kakšen neverjeten dosežek; kakšen čudovit film! /…/ Nekje sredi filma sem se začel spraševati, ali sem že kdaj videl kaj vsaj malo podobnega. Seveda sem, vsi smo. Le poglejte svojo družino. Ljudje naredijo napako in se pobotajo. Požene jim puh pod nosom, se zaljubijo in nikoli ni nikakršnega odrešujočega zaključka, čas samo še hitreje drvi naprej. ‘V čem je sploh smisel? Nimam pojma,’ reče Masonov oče. ‘Vsi se le trudimo po svojih najboljših močeh.’« »Če je – kot je rekel Cartier-Bresson – bistvo fotografije ustvariti večno podobo v enem samem trenutku, ima film ravno nasprotno tendenco: reproducirati tok življenja v njegovih najbolj veličastnih trenutkih, pa tudi v tistih najbolj banalnih, ki jih pogosto spregledamo. /…/ Linklater je s pomočjo serijske naracije, ki jo je priredil za filmski jezik, iznašel način, kako svojim likom dati globino, kakršni še nismo bili priča. Tretja dimenzija ne izhaja iz tehnike, ampak je rezultat bolj raznolikega in kompleksnega razmerja med časom, kot teče v življenju, in časom pripovedi. V tem smislu so Fantovska leta edinstven in dobesedno neponovljiv projekt.« »V filmu se ne zgodi veliko … le življenje v vsem svojem kaotičnem sijaju. Fant postane moški pred našimi očmi. Rezultat ni nič manj kot mojstrovina.« »Linklaterjeva po obsegu epska, a povsem nepretenciozna kronika predstavlja edinstven dosežek na področju pripovedne fikcije /…/. Fantovska leta, posneta v 39-ih dneh, razpršenih skozi več kot desetletje, so povsem fluidno delo, ki pod mikroskop postavi proces odraščanja ter z izjemnim čutom za podrobnosti analizira njegove odtenke.« »Linklater je seveda pripovedovalec, ki globoko spoštuje umetnost naturalizma, in Fantovska leta, čeprav pravi igrani film, poln skrbno zamišljenih prizorov, nastopov, motivov in lokov, delujejo kot uprizorjen dokumentarec o izmišljenem liku. Film je živahen, vznemirljiv in predvsem zelo zabaven, ker se stvari ves čas dogajajo, hkrati pa se pomika naprej na skoraj zenovski način, tako da vse, kar se zgodi – mučna družinska večerja, izlet s šotorom, obisk frizerja, popoldansko igranje videoigric – v gledalcu vzbuja enak občutek neposredne prisotnosti. Film ima tisti značilni Linklaterjev nevsiljivi ton zabušantske brezciljnosti, hkrati pa bi lahko rekli, da je skoraj joyceovski v svoji ljubezni do kaotične magije vsakdanjega življenja.« »Česa podobnega preprosto še nismo videli.« |