Iskalci tartufovThe Truffle Hunters, 2020, Italija, Grčija, ZDARežija: Michael Dweck, Gregory Kershaw Jezik: italijanščina, angleščina dokumentarni, 01h24min 26.09.2021 ob 20.30 Globoko v gozdovih Piemonta na severozahodu Italije raste redki in nadvse cenjeni beli tartuf iz Albe. Edini, ki vedo, kje ga iskati, so posebej izurjeni psi in njihovi človeški kompanjoni: peščica priletnih možakarjev s sprehajalnimi palicami in iskrivim smislom za humor. Medtem ko dragoceni gomolj na svetovnem kulinaričnem trgu dosega astronomske vsote, se zdi, da so ti poskočni starčki odkrili nekaj veliko bolj dragocenega: skrivnost polnega in srečnega življenja. kritike »Formalno zadržani film, zgrajen iz srednjih in splošnih planov, je daleč od kakšne gastro-pornografije. Gledalec svoje čute namesto tega uglasi na bolj subtilne prvine: neulovljivo prijateljstvo med človekom in zverjo ter mistično spokojnost gozda.« »Čudoviti digitalni posnetki, ki sta jih ustvarila režiserja sama, pričarajo vlažni, z gozdovi poraščeni kotiček severozahodne Italije v vsej njegovi lepoti. Čarobna pokrajina, ki je še ni pokvaril napredek in jo je sodobnost le narahlo oplazila, postane kulisa za prevzemajočo značajsko študijo.« »Glasbena oprema Eda Côrtesa skupaj s Puccinijem in starimi italijanskimi popevkami daje filmu razposajen vintage pridih, ki v spomin prikliče commedio all’italiana in izvabi navihan humor iz filozofskih razglabljanj protagonistov.« »Režiserja prikažeta dogajanje z mešanico liričnih podob, prebliskov suhega humorja in pravljičnih prizorišč, ki dajejo povsem nov pomen konceptu s polja na mizo.« »Zdi se, da je film po gala premieri v Zürichu in projekciji na Sundanceu že postal ena izmed nepričakovanih uspešnic [preteklega] leta. Razlog je očiten, saj bi težko našli delo, ki bi znalo tako očarati občinstvo /…/. Če bi imeli med letošnjo pandemijo namesto Tiger Kinga tale dokumentarec, bi bilo veliko bolje za vse nas.« »Vsi potrebujemo nekaj lepote v življenju. Iskalci tartufov so pravi balzam za dušo.« »Iskalci tartufov nam ne govorijo le o načinih življenja, ki bodo kmalu res le še dokumentarci, ampak predvsem o tem, katere oblike skupnosti ohranjajo svet in dajejo človeku občutek smisla, pripadnosti in veselja. In v tem filmu je izredno veliko topline, smeha, plesa in petja. /…/ Sredi projekcije se je na grajskem kinu pod zvezdami ulilo. A smo kar obsedeli in gledali naprej, se potem umaknili pod napušče in dežnike ter gledali naprej. Nato pa je dež odnehal, organizatorji so nam pobrisali stole in film smo gledali do konca. Boljši dokaz o kakovosti filma bi težko dobili.« »Film Iskalci tartufov /…/ je videti tako, kot bi ga posnela Ivanišin in Božič: zakotni, zapuščeni, zapostavljeni piemontski zaselki v okolici mesteca San Damiano d’Asti (jugovzhodno od Torina) , kjer se dogaja film, so videti kot pastoralna kombinacija postaranih porabskih in benečijskih zaselkov iz Oroslana in Zgodb iz kostanjevih gozdov, življenje tu je zamrlo (kot v Porabju, Benečiji), slikoviti, brezhibno statični, lirično komponirani kadri-sekvence so kot tableauji, ki bi jih lahko izrezali in razstavili v galeriji /…/, liki so odbiti, čudaški, ton je nostalgičen, vsake toliko zadoni kaka stara italijanska kancona, sam film pa je tako spreten in imerziven hibrid dokumentarca in igranega filma, da ti je vseeno, kaj od tega je igrano in kaj ne (boljši ko je dokumentarec, bolj je videti igran). Iskalci tartufov so film, ki si ga ne moreš izmisliti – lahko ga le najdeš. /…/ Iskalci tartufov so tudi metafilm: vsi ti možje (Aurelio, Sergio, Carlo), ki nočejo kompromitirati svoje vizije, so videti kot avtorji, kot umetniki, beli tartufi pa kot njihove umetnine. A tu je ironija: vsi ti iskalci tartufov, ki srečo delijo s svojimi psi (skupaj jedo, skupaj se kopajo ipd.), hranijo elite in popadljivi kapitalizem, toda sami živijo skromno, osamljeno in outsidersko – z belimi tartufi se okoriščajo vsi drugi. So pa beli alba tartufi za samo kapitalistično logiko nekaj neznosnega – ni jih mogoče gojiti. Ni jih mogoče izdelovati, reproducirati. Lahko jih le najdeš. ZELO ZA« |