KomunaKollektivet, 2016, Danska, Švedska, NizozemskaRežija: Thomas Vinterberg Jezik: danski Igrajo: Trine Dyrholm, Ulrich Thomsen, Helene Reingaard Neumann, Martha Sofie Wallstrøm Hansen, Lars Ranthe, Fares Fares, Magnus Millang, Julie Agnete Vang, Anne Gry Henningsen drama, 1h51min 27.10.2016 ob 18.00 zgodba Danski režiser Thomas Vinterberg in scenarist Tobias Lindholm (Lov) znova združita moči v zgodbi o trčenju osebnih poželenj in idealov solidarnosti, ki jih opeva življenje v komuni sredi sedemdesetih let. Humoren, nežen, a tudi boleč portret idealistične generacije je Trine Dyrholm prinesel srebrnega medveda za najboljšo igralko na zadnjem Berlinalu. iz prve roke portret avtorja kritike »V najnovejši komični drami Thomasa Vinterberga, lahkotnem, a srčnem portretu neke dobe /…/, ima svobodna ljubezen visoko ceno. Vinterberg se znova poveže s Tobiasom Lindholmom, soscenaristom danskega kandidata za tujejezičnega oskarja Lov, in ključnimi igralci nagrajenega prebojnega filma Praznovanje iz leta 1998. Komuna po svojem dramatskem kontekstu in streznjenem pogledu na spolno osvobojena sedemdeseta prikliče v spomin nekaj očitnih filmskih predhodnikov, zlasti filma Skupnost Lukasa Moodyssona in Ledena nevihta Anga Leeja. Vinterbergov film je bolj prisrčen, nežnejši ter za režiserja in sam danski film, ki se navadno nahaja nekje na spektru med samomorilskim in apokaliptičnim, neobičajno veder.« »Bistveno dogajanje Vinterbergove Komune lahko brez večjih težav predvidimo že na samem začetku. Zato še toliko bolj preseneča, da nas film drži od prvega do zadnjega trenutka. /…/ Čeprav ga je navdihnilo Vinterbergovo lastno otroštvo v komuni, režiser spretno sprevrže nedolžni pogled, s katerim bi takšnega svobodnega duha in optimizem bržkone opazoval otrok. Tu ni nikakršnih cenenih atrakcij ali presenetljivih obratov. V takšnem filmu bi delovali lažno, neiskreno. Komuna ponudi očarljivo študijo tega, kako hitro in enostavno se lahko razblini paradiž.« »Čustvena in skrajno osredotočena predstava glavne igralke Trine Dyrholm poganja novi film danskega režiserja in veterana Dogme 95.« »Toda ko Erik Anni razkrije, da jo že nekaj časa vara s svojo študentko (lepo, mlajšo, blond), mu prav ta ritualni kontekst komune – revolucije, če smo že ravno pri tem – omogoči, da ločitev izvede brez običajnega sranja in vreščanja, saj to, kar je med njima (zasebno), postane skupna stvar (javno), ki jo lahko razreši le demokracija, okej, glasovanje o tem, kdo naj se iz te hiše izseli. Kar je kakopak namig, da je od levičarskega raja do resničnostnega televotinga – od utopije do deziluzije, od subverzivnega eksperimentiranja do rutinske monotonije, od emancipacije do libertarne depresije – običajno le korak.« »Vinterberg še vedno secira skupnost, vendar se v njej ne posveča najočitnejšim vprašanjem /…/ Ta dilema je sicer navzoča, a jo pripoved pravzaprav le preleti. Dosti bolj je v ospredju vprašanje konkretne, telesne bližine. Kako se odnosi, v katere se ljudje praviloma zapletamo na samem (žena-mož, starši-otrok), preobrazijo v nenehni gneči? Kako se v gosto naseljenem prostoru prerazporedijo oziroma razpršijo razmerja odgovornosti in skrbi? Vinterberg je kontinuiteto s Praznovanjem ohranil tako, da je glavni vlogi podelil Ulrichu Thomsenu in Trine Dyrholm. Njuna lika sta na koncu Praznovanja postala par in pobegnila pred skupnostjo. V Komuni njuna lika skupnost najdeta in se razideta (s tem ne izdamo ničesar, saj je bistven način njunega razhoda). Vtis premene, ki ga ustvari primerjava med filmoma, je ustrezen, saj je Komuna tudi film o premenah, o času, o prihajanjih in odhajanjih, z vso zasanjanostjo, ki spada zraven.« »Namesto da bi skušal skozi filter nostalgije rekonstruirati idealistične zablode iz obdobja, ki ga je v Evropi najbolj zaznamovala epidemija levega terorizma, se osredotoča na človeško dramo. /…/ To osredotočanje na družinsko dramo bi nemara lahko bil tudi scenaristični očitek, da so vsi drugi sostanovalci samo statisti na njihovem ozadju, brez kakšnega fabulativnega ali psihološkega razvoja. /…/ Z nekaj interpretativne svobode pa lahko razumemo film, predvsem če mislimo na njegov konec, tudi kot prispodobo o prevzemu revolucije in neizogibnem padcu njenih tvorcev. Za Thomasa Vinterberga lahko ugotovimo, da deluje nekako binarno. Ali snema pretenciozne artistične eksperimente, ki praviloma scela spodletijo, ali pa zanimive družinske drame, pri katerih skozi na videz preprosto pripoved zmeraj razkrije še nekaj več. Film Komuna, pri katerem spretno prehaja med temeljno klišejskimi in prepoznavno življenjskimi situacijami lahko vsekakor umestimo v to drugo skupino njegovih uspelih del. Ob bok filmoma Praznovanje in Lov.« festivali, nagrade |