Nova prijateljicaUne nouvelle amie, 2014, FrancijaRežija: François Ozon Jezik: francoski Igrajo: Anaïs Demoustier, Romain Duris, Raphaël Personnaz, Isild Le Besco psihoseksualna komedija, 1h48min 18.9.2015 ob 21.00 »Ženska se ne rodiš, ženska postaneš.« – Simone de Beauvoir zgodba François Ozon se po nizu nedavnih uspešnic (V hiši, Mlada in lepa) v svobodni priredbi kratke zgodbe britanske kraljice kriminalk Ruth Rendell ponovno loteva človekovih skrivnih strasti in transgresij ter vprašanj identitete, drugačnosti in predsodkov. iz prve roke Transvestizem ni predmet tega filma, pač pa način, kako spregovoriti o drugačnosti in predsodkih. Ti so postali bolj ponotranjeni kot pri [Douglasu] Sirku, saj so se časi in družba spremenili: čeprav pripadata katoliškemu meščanskemu miljeju, sta Davidova tast in tašča precej strpna – dokler je vse varno skrito! Film preiskuje fantazije, ki jih gledalec deli ali pa ne. Kakorkoli že, bistveno je, da vidimo, kako vsak lik sprejme drugačnost drugega in odkrije lastno identiteto, onkraj spola, onkraj moškosti in ženskosti … Na koncu izvornega scenarija je Claire v offu ironično citirala sloviti izrek Simone de Beauvoir: ‘Ženska se ne rodiš, ženska postaneš.’ Poleg tega sem želel resnično privzeti formo melodrame, privesti ljubezensko zgodbo karseda daleč, ne da bi pri tem izgubil čustveni suspenz zgodbe Ruth Rendell; skrivni telefonski klici, tajna snidenja, srečanje v garaži itd. Toda tu se napetost ne poraja iz zunanjega sveta, pač pa iz medsebojne dinamike likov. Kdaj bosta spoznala, da se privlačita, in nehala zanikati svoja čustva? Claire in David-Virginia nočeta videti, da sta zaljubljena, ker podlegata družbenim in družinskim pritiskom, toda na koncu je želja vendarle močnejša.« portret avtorja kritike »Pridih hitchcockovske grožnje in osvobojene spolne perverzije niso za Françoisa Ozona nič novega, toda francoski mojster razpoke na meščanski fasadi svojih likov redko secira tako prefinjeno in slastno kot v filmu Nova prijateljica. Mojstrsko začrtan psihološki triler o ženski, ki odkrije, da ima mož njene pokojne prijateljice najbolj nenavadno skrivnost, je nasladna zabava, ki prav toliko preseneti z nenehno spreminjajočo se dinamiko želje kot s počasi naraščajočo čustveno močjo /…/. /…/ Tudi ko zavije na mučne in malodane nesmiselne stranpoti, Ozon ohranja svojo vražjo duhovitost, nalezljivo igrivost in temeljno naklonjenost svojim likom, vključno s tistimi, ki morda res obstajajo samo v teoriji (tako kot Laura in Virginia), pa vendar ne pustijo, da bi jih utišali.« »Ozonova psihoseksualna komedija se s freudovsko igrivostjo smuka med kipečo hollywoodsko melodramo, zategnjeno angleško intrigo, razuzdano galsko romanco in ekstatično almodóvarsko študijo. Duris je ravno prav raztresen za moškega, ki mora svojemu otroku postati ‘hkrati oče in mati’, kar v njem prebudi spečo željo, da bi zlezel v kaj bolj (ne)udobnega. Toda vse oči so uperjene v Anaïs Demoustier. Njen pegasti obraz izriše vsak nihljaj Clairinega muhastega razpoloženja, ko se ljubezen spreminja v ljubosumje, zaljubljenost in osupljivo samospoznanje. Poklon Hitchcockovi Vrtoglavici in Premingerjevi Lauri je očiten, toda prizor, v katerem Bruno Pérard v vlogi Eve Carlton prepeva šlager Nicole Croisille Une Femme Avec Toi, se izkaže za sublimno odločilen moment.« »Film režiserja Françoisa Ozona, posnet po 15-stranski zgodbi Ruth Rendell, preveva sijajen občutek mrazeče napetosti (na trenutke sem pričakovala, da bo kateri od likov končal s sekiro v hrbtu). Posebna odlika filma je v tem, da ima resnično kaj povedati o spolu in spolnosti (o ženskah, moških, homoseksualnosti, heteroseksualnosti in vsem, kar je vmes – to so zapletene reči).« »Režija je brezhibna – prijateljstvo med Claire in Lauro je orisano briljantno –, toda še bolj navdušujoče je razpoloženje filma, ki niha med komičnim, melodramskim in zloveščim tonom, preden se izteče v zasluženo veder konec.« »Ozon se tematike loti z gotovostjo in taktom, kot vselej. V njegovih rokah so vsi ti liki videti tako rekoč normalni, in če je v njegovem pogledu zaslediti kanček sarkazma, se nad tem nihče ne bo zgražal – konec koncev je to ljubezenska zgodba za sodobne čase in del njenega šarma je prav zmedenost glede lastne spolne identitete.« »François Ozon kot sanjsko duhovit gost pripoveduje omizju najbolj začinjene zgodbe. Njegovi scenariji so polni poželenj, hrepenenj in prekršenih tabujev, ki jih avtor oživlja z vso preciznostjo in stilom.« |