PhilomenaPhilomena, 2013, VB, Francija, ZDARežija: Stephen Frears Jezik: angleški Igrajo: Judi Dench, Steve Coogan, Sophie Kennedy Clark, Maxwell Martin, Ruth McCabe, Barbara Jefford, Kate Fleetwood, Peter Hermann, Mare Winningham, Michelle Fairley drama, 1h38min 15.1.2014 ob 20:30
zgodba Philomena pripoveduje resnično zgodbo skeptičnega BBC-jevega novinarja in simpatične starejše gospe o iskanju njenega davno izgubljenega sina. Ta topla in duhovita različica Sester Magdalenk, v kateri blestita Judi Dench in Steve Coogan, je z Beneškega filmskega festivala odnesla nagrado za najboljši scenarij. zanimivosti iz prve roke portret avtorja V skladu z izvornim etosom Londonskega kraljevega gledališča je Frearsov režijski stil vedno v službi literarne predloge ali izvornega scenarija. Za razliko od svojih skrajno skrupuloznih filmskih mentorjev pa se je Frears pripravljen spoprijeti s tako raznolikimi tematikami in žanri kot nekoč veliki studijski profesionalci hollywoodske zlate dobe, režiserji kova Michael Curtiz in Henry Hathaway. Vendar lahko v na videz še tako različnih filmih, kot so Moja lepa pralnica, Nevarna razmerja in Umazane lepe stvari, razberemo režiserjeve izbrane, ponavljajoče se tematike: sprejemanje moralnih odločitev v negotovih situacijah, skrivno manipuliranje z življenji drugih ter ironične, nenamerne posledice naših vsakdanjih dejanj. Kritike »Dramsko trpkost zgodbe je režiser uspel preseči s subtilnim koktejlom čustev, dobrega razpoloženja in posebno skrbno odmerjene doze humorja. /…/ Ostri dialogi, spopad generacij in družbenih slojev ter kritika katoliške vere se lepo zlijejo v temo, ki so jo – v bolj mračnem razpoloženju – med drugim raziskovale že Sestre Magdalenke (The Magdalene Sisters). /…/ Čeprav je Philomena v prvi vrsti crowd pleaser, pa je hkrati tako rekoč popolno delo /…/. »Vsaka ‘human interest story’ na srečo ni nujno tudi šund. Vsak srečen konec zato ni hkrati laž. Philomena, ki so jo na Beneškem filmskem festivalu sprejeli z navdušenim aplavzom, je užitek od začetka do konca /…/.« »Pripravili smo se na čustveno eksplozijo /…/, a ko je prišel čas, se ta ni zgodila. Frears je namestil zatič nazaj na granato; kdaj ste to v kinu nazadnje doživeli?« »Stephen Frears je spet v vrhunski formi. /…/ Ganljiva, a nikoli banalna drama.« »Briljantnost nastopa Judi Dench tiči v suverenosti, s katero spaja komedijo in skrajni patos, ne da bi pri tem kdajkoli zdrsnila v karikaturo.« »Med Judi Dench in Stevom Cooganom, resničnima mojstroma svoje obrti, na platnu vlada pristna kemija, njun suhi humor pa dviga razpoloženje v bolj mračnih trenutkih. Frears čudovito uravnoteži te nasprotujoče si tone ter ustvari film, ki prikaže kompleksnost človeškega značaja. Čeprav nam razkrije nekatera izmed najtemnejših dejanj katoliške cerkve, nas Philomena hkrati spomni na eno njenih največjih vrlin: odpuščanje.« »Stephen Frears /…/ pokaže svoj običajni dar za izvabljanje sijajnih igralskih nastopov ter za lovljenje ravnotežja med globokim patosom in prepričljivo duhovitostjo /…/. Scenarista Steve Coogan in Jeff Pope z razkrivanjem vpliva verskega in političnega konservativizma na materino in sinovo življenje v dveh različnih obdobjih (petdeseta in osemdeseta) ter s kontrastiranjem pretresljive drame, pa tudi inteligentnih in duhovitih opažanj, ustvarita odličen dialog, ki se poigrava z napetostmi med Sixsmithovim cinizmom in Philomeninim neposrednim naturalizmom. Izjemna učinkovitost tega filma izvira tako iz igralskih nastopov kot iz režije in zgodbe. Judi Dench in Steve Coogan /…/ spretno krmarita skozi tonske razlike med dramo in humorjem, resnične like pa prepojita z globino in dostojanstvom.« »/…/ tehtna, niansirana, potrpežljiva drama o moralnih vrednotah in naravi odpuščanja. /…/ Ne spomnim se nobene zgodbe, ki bi tako temno, morečo tematiko obravnavala s tolikšno mero dobrohotnosti in topline, ne da bi si pri tem zatiskala oči.« »Čeprav je zgodba, tako kot nenazadnje tudi Sestre Magdalenke Petra Mullana (2002), nedvoumno kritično usmerjena proti instituciji irske cerkve, pa se Frears nikoli ne odloči za neposredno konfrontacijo in popoln napad. Nehumanost, barbarstvo in patologija v dejanjih irske cerkve, še izraziteje pa popoln manko sočutja kot temelja vere, ki jo pridiga, so vedno prikazani le posredno, skozi osebno transformacijo, ki jo doživlja Philomena. In prav zato se zdi Frearsova obtožba še veliko silovitejša in radikalnejša. Hkrati pa je prav to opazovanje in vrednotenje sveta ter dogodkov v njem prek človeškega pogleda, utemeljenega v nekakšnem idealu humanizma, tudi ena redkih, morda celo edina konstanta v delu Stephena Frearsa.« »Fraza ‘smejali se boste in jokali se boste’ se sliši oguljeno, toda v primeru Philomene je resnična. Če se že ne boste jokali, pa se vam bodo vsaj orosile oči. A poudarek je na smehu. /../ Film, v katerem se prepletata komedija in tragedija, je zato bolj sladka kot grenka izkušnja. Ob Philomeni (filmu in naslovni junakinji) preprosto ne moremo ostati ravnodušni. Najnovejši film Stephena Frearsa je dokaz, da so lahko sentimentalne zgodbe, ki jih piše življenje, zanimive tako za preproste kot za bolj sofisticirane gledalce, samo povedati jih je treba na pravi način.« »To se pravi, ničesar ni odveč, vse je v dobrem starem klasičnem slogu pravilno uravnoteženo, vendar deluje sveže in prepričljivo. Drama hrepenenja in izgube je s spretno roko pomešana skoraj z detektivskim iskanjem Philomeninega sina. Martin in Philomena sta včasih kot izvirna parafraza slavnih detektivskih parov. Vse to dogajanje pa je prepleteno z humorjem, ki izvira iz samih situacij in ni nikoli okras zgodbe, ali kot se pogosto zgodi, prošnjo občinstvu naj ne zbeži iz dvorane zaradi resnosti teme. /../ Današnjega gledalce zaradi inflacije sodobne filmske produkcije, preobjedenega vseh mogočih izdelkov, uspe zadržati, zbuditi iz kronične letargije s preprosto in iskreno povedano zgodbo. Dosežek, ki bi ga Cooganu in Frearsu zavidali avantgardisti in zanimivo je, da je prav Coogan v enem od intervjujev izjavil, da je danes po vseh avantgardizmu, modernizmu in postmodernizmu najbolj avantgardna stvar, ki jo lahko storiš, da si iskren. In ob njegovi Philomeni, mu lahko samo prikimamo.« »Da bi Frears težko in žalostno zgodbo razlahkotil, jo je duhovito podložil še z vprašanjem o razmerju med trivialno in visoko umetnostjo. Namreč: “navadne” zgodbe, ki jih piše življenje, kakršno je Philomenino, so na svetu zato, da se ob njih visoke ambicije, kakršne so Sixsmithove, zavedo svojih meja, sporoča Frears. Topel film, ki lahko greje tudi še januarja.« |