TimbuktuTimbuktu, 2014, Francija, MavretanijaRežija: Abderrahmane Sissako Igrajo: Ibrahim Ahmed aka Pino, Toulou Kiki, Abel Jafri, Fatoumata Diawara, Hichem Yacoubi, Kettly Noël, Mehdi AG Mohamed, Layla Walet Mohamed, Adel Mahmoud Cherif, Salem Dendou drama, 1h40min 17.4.2015 ob 20.30 zgodba Veliki poet afriškega filma Abderrahmane Sissako (Čakajoč na srečo, Bamako) brez trohice senzacionalizma pripoveduje pretresljivo zgodbo iz Zahodne Afrike pod džihadističnim režimom. V svoji neprizanesljivi obsodbi fundamentalizma se režiser tudi tokrat ne odpove značilnemu občutku za lepoto, humor in ironijo. Sedem nagrad cezar (za najboljši film, režijo, scenarij, glasbo, zvok, montažo in fotografijo) ter nominacija za oskarja za najboljši tujejezični film. iz prve roke portret avtorja Kot posledica avtorjevega nomadstva sta rdeči niti njegovega opusa izgnanstvo in tegobno, nerazrešeno razmerje med Afriko in Evropo. V svojih filmih, ki nenehno lebdijo med igranim in dokumentarnim, pogosto angažira neprofesionalne igralce, pomembno vlogo pa namenja tudi improvizaciji. Sissako je star znanec domačega občinstva: njegovi filmi so bili prikazani v okviru Kina Afrike, velike retrospektive podsaharskih filmov v Slovenski kinoteki leta 2000. Čakajoč na srečo smo si lahko ogledali v redni kinematografski distribuciji, Bamako pa je bil leta 2007 v prisotnost avtorja predvajan kot otvoritveni film festivala Kino Otok. kritike »Abderrahmane Sissako /…/ je brez dvoma eden najbolj zanimivih in ambicioznih sodobnih scenaristov in režiserjev ter čisto mogoče tudi eden najboljših. /…/ Sissako razume tako svet, v katerem živi, kot tudi filmsko umetnost samo. Njegovi filmi so bili od nekdaj nepozabno čarobni in karseda iskreni; pričujoči ni nikakršna izjema.« »Timbuktu, sijajen, liričen in poetičen film, uspe narediti tisto, kar zmore le najvišja vrsta umetnosti: iz grozot vojne iztisne večne resnice. /…/ Timbuktu je ganljivo pričevanje o človeški volji upreti se grozotam in krivicam absolutizma.« »Mojstri znajo tudi teme, kakršni sta ponižanje in tragedija, prikazati jasno in obenem tankočutno ter se pri tem odreči histeriji v zameno za globlje in bogateje niansirane tone. Abderrahmane Sissako je nedvomno eden izmed njih. Če je s svojimi prejšnjimi filmi pokazal, kako vešče zna likom pokloniti neustavljivo dostojanstvo, s Timbuktujem znova potrdi svoj sloves enega resničnih humanistov sodobnega filma. /…/ Film je osupljivo posneta obsodba nestrpnosti in zatiranja različnosti, povedana na način, ki odločno obsoja, ne da bi se pri tem zatekal k dvodimenzionalnemu prikazu storilcev.« »Ta neustrašno poetičen odgovor na džihadistično okupacijo naslovnega mesta in njenega vsiljevanja šeriatskega prava se odvije v čustveno nabitih tablojih ter v pičlih in sugestivnih 95-ih minutah na liričen in silovit način prikaže ruševine neke civilizacije.« »Sissaka ne moremo več označevati za enega največjih afriških režiserjev našega časa; postal je preprosto eden največjih sodobnih režiserjev. V svojem petem celovečercu spoji poetični vizualni jezik filma Čakajoč na srečo s politično perečimi temami Bamaka ter ustvari razodevajoče delo /…/.« »Gre za izrazito kljubovalen film, toliko bolj silovit, ker se Sissako ne spušča v razpravo: svoje sporočilo posreduje z eleganco, liričnostjo, vizualno domišljijo in prijetno mračno ironijo. Zelo avtoritativno podano stališče.« »/…/ film, ki ga odlikujeta tako avtentičnost kot umetniški čut, nadene zgodbam, o katerih večina Zahodnjakov izve zgolj iz časopisnih naslovov, če sploh, človeški obraz.« »Po vseh orgiastičnih brutalnostih, ki se jim vdaja Hollywood, da bi prikazal temno plat človeške vrste, deluje Sissakov natančni, ekonomični slog skorajda meniško, pri čemer seveda ne preseneča, da tudi daleč bolj učinkovito.« »Film /…/ je omamna mešanica vzdušja in tona, v kateri se srhljivo zrcali zgodba okoli 300-tih nigerijskih šolark, ki jih je ugrabila islamistična skupina Boko Haram.« »Pred nami nikakor ni neusmiljeno mračen film, kakršnega bi zaradi teme morda pričakovali – Timbuktu je poln življenja, ironije, poezije in grenke nepravičnosti.« »Ni se lahko upreti formalni lepoti Timbuktuja. Ni se lahko upreti uporniškemu duhu ženskih likov, vseh izjemno očarljivih. Skratka – film je težko pozabiti.« »Naša zlata palma.« |