TirTir, 2013, Italija, HrvaškaRežija: Alberto Fasulo Jezik: slovenski, hrvaški, italijanski Igrajo: Branko Završan, Lučka Počkaj, Marijan Šestak dokumentarno-igrani, 1h30min 17.6.2014 ob 19.00
Zmagovalec lanskega mednarodnega festivala v Rimu je dokumentarno-igrani film ceste, ki skozi intimen vpogled v vsakdanjo rutino sodobnega Odiseja, tovornjakarja Branka Završana, razkriva globalno problematiko izkoriščanja delavstva in trpko realnost večnih nomadov evropskega prevozništva. zanimivosti iz prve roke Sprva mi je delo z igralci predstavljalo neznansko odgovornost. Ko pa sem končno opravil z vprašanji izziva, motivacije in metode, sva se zaklenila v kabino tovornjaka. Branko je igral voznika, jaz pa sem ga snemal in za njegovim hrbtom skrbel, da so se mu odvili najrazličnejši dogodki. V štirih mesecih sva prevozila 30.000 kilometrov, čez Evropo sva narisala križ, od Švedske do Rima, od Budimpešte do Seville, in meja med realnostjo in fikcijo se je pogosto meglila. Debatirala sva o razliki med dejansko in igrano utrujenostjo, na koncu pa sva postala dobra prijatelja, čeprav sem mu tolikokrat prepovedal, da bi se okopal in obril ali mu naročil, naj kuha tam med gumami tovornjaka. Ko sva končno izstopila iz te napete pustolovščine, je bila najina percepcija vsakdanjega življenja drastično drugačna.« »V tem svetu in času, kjer je denar vrhovno božanstvo, se ne smemo vdati. Ne prenesem nasilja korporativnih in privatiziranih vlad in menim, da je ta film zmožen vsaj delno razgaliti praznino sodobne eksistence. Nadvse rad pa tudi sodelujem pri filmih, kjer moraš kaj novega spoznati in se naučiti kakšne nove umetnosti ali veščine: iz tega črpam spodbudo, da bi bil vselej prepričljiv. /…/ Umetnik, ki ga ne podžiga radovednost in se ne čuti poklicanega, da bi pritegnil pozornost k problemom, ki nas obkrožajo, je sterilen umetnik. Njegovo delo je brez pomena. Mislim, da mora biti sama umetnost globokega pomena, umetnik pa jo mora sprejeti kot odgovornost, kot imperativ, kot dolžnost. In če je ta projekt zahteval od mene veliko več truda, je bila to pač cena, ki sem jo bil dolžan plačati tej odgovornosti.« portret avtorja kritike »Fasulo (ki je hkrati direktor fotografije) nikoli ne zapusti tovornjaka, snema bodisi znotraj ali v njegovi neposredni bližini in vešče simulira dokumentarni film. /…/ Ob Završanu, ki se je mesece uril za tovornjakarja in nato mesece z režiserjem v kabini križaril po Evropi, gledalec povsem pozabi, da gleda igrani film. Naj sedi za volanom, se umiva za prikolico svojega tovornjaka ali kuha topel obrok na provizoričnem štedilniku – videti je, da se je z vlogo poistovetil do popolnosti.« »V počasi tleči dokudrami Alberta Fasula, ki je v Rimu požela glavno nagrado, izvemo veliko o evropskem prevozništvu na dolge razdalje. Izčrpavajoča realnost nomadskega življenja, kakršnega živi tovornjakar in filmski protagonist – skrajno naturalistično ga upodobi igralec Branko Završan – je srž učinkovitosti tega zanimivega filma. Seveda, to pomeni, da nas podvrže dolgim sekvencam monotone in mukotrpne delovne rutine, ki Branka (tako je ime liku in igralcu) ločuje od doma in družine – a cilj v veliki meri opraviči sredstva. To je namreč tragedija o bremenu in pritiskih dela v gospodarski recesiji, ki svojim žrtvam podarja pravico do življenja, tako da jih oropa tiste reči, zaradi katere je vredno živeti: lastnega časa.« »Fotografija, za katero poskrbi režiser sam, se k sreči vzdrži potrebe po tem, da bi bila trendovsko drzna in artistična, saj Fasulo raje izbere trezen in ubran snemalni pristop, ki pri gledalcu ne vzbuja morske bolezni ali klavstrofobije (čeprav je večina filma posneta v kabini tovornjaka). Tudi oblikovanje zvoka je solidno, medtem ko odsotnost glasbene podlage še podkrepi dokumentarni učinek.« |