Višja silaTurist / Force Majeure, 2014, ŠvedskaRežija: Ruben Östlund Jezik: švedski Igrajo: Johannes Bah Kuhnke, Lisa Loven Kongsli, Kristofer Hivju, Fanni Metelius, Clara Wettergren, Vincent Wettergren drama, 1h58min 19.2.2015 ob 20.30 FILM JE ZAKON! zgodba Film provokativnega švedskega režiserja Rubena Östlunda z neprizanesljivim humorjem postavlja pod vprašaj vlogo moškega v sodobni družini. Senzacija festivala v Cannesu in dobitnik velike nagrade žirije v sklopu Posebni pogled. iz prve roke portret avtorja kritike »Izjemno napeta, inteligentna in zabavna drama o krizi nuklearne družine in hkrati huronska komedija o krizi moškosti v sodobnem svetu – z grotesknimi poudarki, ki spomnijo na Östlundovega skandinavskega rojaka Larsa von Trierja. Östlund podobno obešenjaško kot von Trier v Nimfomanki obdeluje vprašanje individualnosti in družbenega konformizma – ne na temo seksualnosti, temveč družine.« »Östlund je ustvaril najboljšo farso na snegu po Izžarevanju /…/ in najboljši švedski film o zakonu po … Prizorih iz zakonskega življenja.« »Četrti celovečerec švedskega režiserja Rubena Östlunda – ironična, resna, smešna, skrbno nadzorovana zmes psihološke drame in komedije /…/ – je njegov najboljši doslej. /…/ Tako kot v režiserjevih prejšnjih delih je nepopolno človeško vedenje tudi tu postavljeno pod mikroskop, a čeprav občasno rad gleda svoje primerke, kako se zvijajo pod bucikami ali pa zabadajo igle drug v drugega, njegov zadnji film zaznamuje nov občutek sočutja, pa tudi osupljiva vizualna enotnost – direktor fotografije Wenzel v nizu kot britev ostrih statičnih posnetkov izvrstno ujame človeško komedijo, ki se odvije pred ozadjem brezbrižne narave. Če to združite z Östlundovim darom, da komedijo reši iz primeža drame, boste dobili film, ki bo zanesljivo pritegnil zahtevno arthouse občinstvo.« »/…/ čudovito napisana, včasih resnično smešna in z nekakšno forenzično natančnostjo zasnovana študija zakonske stiske. /…/ Östlundov hladni, odmaknjeni slog /…/ pogosto primerjajo z Michaelom Hanekejem, a prav lahko bi uporabili tudi pridevnik ‘kubrickovski’: čeprav manj srhljiva /…/ kot Izžarevanje, tu opisana gorska zakonska preizkušnja ni nič manj osupljiva.« »Govori se, da se Östlund v tekmovalni program [festivala v Cannesu] ni uvrstil zato, ker ni hotel skrajšati prizora, v katerem se Tomas zlomi in plane v nenadzorovan jok. Če to drži, mu lahko le čestitamo. Östlund zna mojstrsko postaviti igralce pred kamero – včasih le enega (kot v prizoru joka), pogosteje pa v paru (na postelji, na kavču, pri mizi v restavraciji) – in podaljševati njihovo čustveno trpljenje, nato pa sprostiti napetost s trenutkom komedije. Prizor, ki vključuje vsiljivo igračko – leteči krožnik, je eden najboljših komičnih momentov letošnjega festivala.« »Višja sila sodi v žanr, ki bi ga lahko imenovali fikcija o ‘veliki zadregi srednjega razreda’. Ta sprašuje (ali sili) gledalca – ali bralca – k poistovetenju s samozadovoljnimi buržujskimi liki, ki poskušajo histerično zanikati resnico o svoji krivdi v krizni situaciji. Med filmi je tipičen tovrstni primer Skrito (Caché, 2005) Michaela Hanekeja, nedavni primer s področja književnosti pa je nizozemski roman Het diner Hermana Kocha /…/. Višja sila nedvomno spominja na Skrito: neprizanesljivost, dolgi statični posnetki, neosebno brezhibni luksuz zaprtega turističnega sveta, v katerem celo topla rjava barva borovega lesa v notranji opremi hotela deluje antiseptično umetno in neprijetno. /…/ samozavestno in provokativno delo, o katerem bi morali – čeprav gotovo nisem prvi kritik, ki to omenja – dvakrat premisliti, preden ga izberete za zmenek.« »Višja sila Rubena Östlunda je verjetno najboljši švedski film zadnjih let.« »Precizno posneta, izjemno duhovita in čudovito strukturirana drama o smučarskem oddihu, ki naj bi še bolj zbližal družino, a zaradi naravne in na koncu fizično neškodljive grožnje postane boj para za obstanek zakona /…/« »Nekaj nelagodja, ki ga doživlja družina, se spričo univerzalnosti ufilmane teze in Östlundove odlične, komunikativne režije, neizbežno prenese tudi na gledalca. /…/ Odličen, na trenutke pa tudi zelo zabaven film.« »Višja sila – Ni je več po švedsko – sproži plaz, ki zastavi nekaj zoprnih vprašanj o idiličnosti nuklearne družine, zveličavnosti patriarhalnega reda, samoumevnosti “glavne” moške vloge, banalnosti alfa arogance in varnosti družinskega življenja (kot oblike preživetvenega instinkta in predsmrtne izkušnje), pa tudi o smiselnosti počitnic. Počitnice so stres, skoraj katastrofa. Ljudje se običajno ločijo po vrnitvi s počitnic. Bog – višja sila pač – je očitno ta, ki najbolj dvomi v svetost zakonske zveze.« ZELO ZA »Za dober film potrebuješ zelo malo. Snežni plaz in človeško naravo. Izjemen film.« »/…/ elitni hotel, smučanje v Franciji, lepa žena in postaven mož ter zdrava otroka še nikdar niso bili videti tako moreče kot v tej švedski mojstrovini.« »Izjemna odlika Östlundovega filma pa je v tem, da nikoli ne obsoja. Življenje slika v njegovi tragikomični podobi, brez dokončnih odgovor oziroma rešitev. Starogrški traged Evripid je v svojih igrah velikokrat posegel po zunanji sili, imenovani deus ex machina, da je lahko razpletel svoje igre, pri Östlundu je poseg višje sile oziroma plazu organsko povezan s samim dogajanjem, ima pa popolnoma nasprotni učinek. Dogajanje šele zaplete ali bolje življenje neke družine razpre v njegovi elementarni resnici. Ni lahko živeti, nekako pravi Östlund in to se mu zdi hkrati žalostno in izrazito smešno dejstvo. Lahko od filma ali umetnosti pričakujemo še kaj več?« »Pronicljiva, čustvena, napeta ter zelo zelo smešna študija delitve vlog med spoloma in krize identitete, ki nastopi, ko eden od obeh partnerjev ne izpolni pričakovanj. /…/ Östlund v drami odkrije komedijo, dolgi neprekinjeni prizori, v katerih je opazen vpliv njegovega rojaka Roya Anderssona, pa subtilen humor, ki temelji na neverbalni komunikaciji in redkih, toda izjemno pristnih dialogih, samo še okrepijo. Prepiri med različnimi partnerji v filmu – Tomasa in Ebo v letovišču obiščeta njuna prijatelja – so resnično vredni zlata. Režiserjev smisel za humor razkriva že uporaba Vivaldijevega Poletja, zvočno kuliso pa dopolnjujejo še škripanje žičnic in ropot snežnih topov. Ta v kombinaciji s hladno zasneženo pokrajino ustvari napeto vzdušje, zaradi česar Višja sila spominja na Kubrickovo Izžarevanje – še en film, v katerem očetovski lik odpove. Silovito.« |