Ženska, ki je odšlaAng babaeng humayo, 2016, FilipiniRežija: Lav Diaz Igrajo: Charo Santos-Concio, John Lloyd Cruz, Michael De Mesa, Shamaine Centenera-Buencamino, Nonie Buencamino, Marj Lorico, Mayen Estanero, Romelyn Sale, Lao Rodriguez, Jean Judith Javier, Mae Paner, Kakai Bautista drama, 3h46min 27.6.2017 ob 21.00 Lav Diaz v intenzivni, z beneškim zlatim levom ovenčani črno-beli meditaciji na temo maščevanja in odpuščanja poda klinično anamnezo sodobne filipinske družbe skozi oči po krivem obsojene ženske. festivali, nagrade zgodba iz prve roke Navdih za film sem našel v Tolstojevi kratki zgodbi Bog vidi resnico, vendar je ne odkrije takoj. Prebral sem jo že dolgo tega in spominjam se le glavne poante. Potek zgodbe in imena likov mi niso ostali v spominu, vem pa, da me je močno pretresla ugotovitev, da nihče od nas v resnici ne razume življenja. V resnici ne vemo. To je ena glavnih resnic človeške eksistence. Nekateri smo vsaj zmožni začutiti kontinuum – da imajo lahko stvari, ki jih delamo, posledice. Pogosteje pa podležemo in se vdamo nepredvidljivosti življenja. /…/ To je zgodba o umoru in odpuščanju. Zelo duhovna zgodba, čeprav se ne ukvarja z bogom, ampak s človekom, ki zelo trpi, pa vendarle še vedno želi narediti nekaj dobrega za človeštvo. Lik Horacije zavzame nekakšno budistično perspektivo. /…/ Ta zgodba mi je všeč, ker na drugačen način dialektično prevprašuje eksistenco: da bi ugledali luč, moramo trpeti. To je zelo človeško: odpuščanje prihaja na krilih trpljenja. Ljudem moramo odpustiti, ne glede na vse.« portret avtorja kritike »/…/ Diaz ustvari premišljeno, vse prej kot idealistično meditacijo na temo kompleksne narave odpuščanja in izmuzljive moralne odgovornosti – njen stalni antagonist pa je vlada, ki uničuje barakarska naselja in dopušča, da ljudje gnijejo v revščini in strahu.« »Posneta v surovi, črno-beli digitalni video tehniki na skromnih, včasih obubožanih prizoriščih se zgodba odpira in zapira kot harmonika; izmenoma nas vleče v Horacijine intimne misli in potem meče ven, v širše, pogosto tuje okolje. Ta film dickensovskega dometa je velik dosežek enega največjih mojstrov filmske umetnosti.« »Podobe in zvoki so kristalno čisti, ostri, osupljivi in izjemni v svoji neolepšani preprostosti /…/. In čeprav Ženska, ki je odšla odlično deluje kot meditacija o naravi Dobrote v svetu prevar in korupcije, ima film tudi pomemben družbeno-aktualni vidik. Kaj neki drugega je vladavina zadnjega filipinskega predsednika Rodriga Duterteja kot en sam velikanski morilski maščevalni pohod?« »Diaz tudi tu večino dela opravi sam /…/ in to v značilnem slogu skrbno oblikovanih dolgih posnetkov s fiksno kamero, v čudovito ostrem chiaroscuru, ki mnoge nočne prizore obarva ogljeno črno. /…/ Skozi tak formalen pristop zavzame držo sočutnega odmika in tako poudari čustveni učinek igre. /…/ Glavna igralka /…/ v vlogi izmuzljive, spremenljive Horacije, ki obenem izžareva tudi impozantno, a nežno avtoriteto, pokaže izjemen igralski razpon.« »Diaz ustvari nerazložljivo transcendentalno popotovanje na konec sveta, dodobra prepojeno z melanholijo in odprto za skoraj vse mogoče interpretacije. Dlje kot Horacija ubira svoja pota, bolj se zdi, da se svet sesuva, in medtem ko človeštvo pada, njegova beda privzema tako obliko čiste svetlobe kot praznine. Horacija je duh, ki išče duhove, natanko kot Diaz išče tisto, kar se nam med aktom gledanja vedno izmuzne. V Ženski, ki je odšla ni nobenega upanja, je le podoba tistega, kar izgine.« »Ženska, ki je odšla je /…/ pravi oglas za izkušnjo kinematografske projekcije. Film ne bi imel enakega učinka, če bi ga gledali na čemer koli manjšem kot na filmskem platnu /…/.« »Diaz išče filmsko ustreznico geološkemu času. Njegov film nima bližnjih planov /…/ in prav čudno je prispeti na konec tako dolgega filma z le bežno idejo – ali pa sploh brez nje – o dejanskem videzu likov. Posnet je v strogi monokromatiki, ki je še bolj zlovešča zaradi Diazove ljubezni do teme v vseh pogledih – njegove počasne, neosvetljene sekvence lahko primerjamo z mračnimi podobami lizbonskega Fontainhasa Pedra Coste ali uličnimi prizori Tsai Ming-lianga. To je film, v katerega se je treba pritipati kot v kakšno cerkveno ruševino ali z duhovi naseljeno hišo.« »/…/ vaja v strogosti, kjer vsak prizor gori od zgoščenih čustev in človeškega sočutja /…/« |