Zimsko spanjeKış Uykusu, 2014, Turčija, Francija, NemčijaRežija: Nuri Bilge Ceylan Jezik: turški Igrajo: Haluk Bilginer, Melisa Sözen, Demet Akbağ, Ayberk Pekcan, Serhat Kılıç, Nejat İşler, Tamer Levent, Nadir Sarıbacak, Mehmet Ali Nuroğlu, Emirhan Doruktutan drama, 3h16min 20.1.2015 ob 17.00 LIFFe po LIFFu zgodba Za subtilno čehovsko značajsko študijo, postavljeno v slikovito kapadoško pokrajino, je velikan sodobnega avtorskega filma Nuri Bilge Ceylan prejel zlato palmo na festivalu v Cannesu. iz prve roke portret avtorja kritike »/…/ Novi film turškega auteurja Nurija Bilgeja Ceylana je očarljiva, meditativna komorna drama o lastniku hotela v malem mestecu, čigar kulturne pretenzije in domišljavo samozadovoljstvo se usodno zamajejo med neko dogodkov polno zimo. Ceylan si je že prislužil sloves enega najbolj inovativnih in dovršenih režiserjev zgodnjega 21. stoletja. Zimsko spanje, dobitnik prestižne zlate palme na letošnjem festivalu v Cannesu, je čudovito dopolnilo k njegovi rastoči filmografiji. Ceylan je po uspehu filma Bilo je nekoč v Anatoliji ustvaril večplastno delo, ki se v marsikaterem pogledu razlikuje od svojega predhodnika. /…/ Z odločnim, prodornim pogledom, podobnim tistemu, ki ga je v svoje komorne drame vnesel Ingmar Bergman, je Ceylan zarezal v domišljavo samopodobo človeka, ki sam sebe postavlja nad banalnost vsakdana, a se mora nazadnje soočiti s tem, kdo in kaj v resnici je. /…/ Zimsko spanje je fascinanten in hipnotičen film, ki gledalca ne izpusti iz svojega prijema.« »Nuri Bilge Ceylan je z Zimskim spanjem dosegel vrhunec svojih moči. Gre za globoko prevzemajoč in osupljivo lep magnum opus, ki si nedvomno zasluži naslov najmanj dolgočasnega 196-minutnega filma vseh časov. Ceylan je sublimni drami Bilo je nekoč v Anatoliji sledil s prav tako samozavestno, a znatno dostopnejšo študijo značajev, ki se potopi v vsakdanje življenje nekdanjega igralca v srednjih letih, zdaj dobro situiranega lastnika hotela, in ustvari večplastno študijo človeške krhkosti, katere moralne implikacije odmevajo daleč onkraj odmaknjenega turškega prizorišča. /…/ Čeprav se na papirju vse to morda sliši dolgočasno, bo film navdušil tiste obiskovalce kinematografov, ki cenijo vse redkejši spektakel živo zasnovanih, lepo zaokroženih likov, pogrezajočih se v čustveno močvirje svojih razmerij. Že res, da Aydin in Nihal govorita v hitri turščini, a gledalci z vseh koncev sveta bodo razumeli razvneto govorico čustvenih bitk, neizprosnih verbalnih spopadov, in čisto mogoče je, da se bodo v prizorih z grozo prepoznali. /…/ Nobeno presenečenje ni, da je snemalec Gökhan Tiryaki, režiserjev redni sodelavec, ustvaril še eno zakladnico čudovitih widescreen podob, pri čemer je še posebej izkoristil kapadoško pokrajino, medtem ko jo beli sneg. A kljub vsem čudesom regije – skrivnostnim jamskim formacijam, zgradbam, vklesanim neposredno v kamen, divjim konjem, ki svobodno galopirajo naokrog – je morda največji vizualni dosežek Zimskega spanja lepota, ki jo najde v brazdah in konturah čudovito ekspresivnih obrazov igralcev in ki jo ves čas poudarja natančna, brezšivna montaža. Dolgi srednji del filma bo vsaj nekatere izmed gledalcev spomnil na Prizore iz zakonskega življenja in res lahko najdemo nekaj Bergmanovega mojstrstva v poudarjeni intenzivnosti in tankočutnosti, s katero Ceylan proučuje svoje like – kot bi ga vsak njihov izraz in vsaka njihova beseda popolnoma uročila.« »Zimsko spanje v spomin prikliče Čehova, Dostojevskega, Shakespearja in Voltaira – in si povsem zasluži mesto v njihovi elitni družbi.« »[Ceylan] več kot upraviči mamutsko dolžino in spretno povleče gledalca v svoje klavstrofobično komorno delo.« »Zimsko spanje tako na čustveni kot vizualni ravni prekaša vsa dela v Ceylanovi že tako ambiciozni filmografiji. /…/ V bistvu gre za skrbno uprizorjeno komorno dramo, premišljeno tempirano in skorajda mučno v svoji podrobni diagnozi patriarhalne infrastrukture. /…/ Ceylan nadaljuje s ponotranjanjem filmskih vplivov: metafizična preiskovanja in čut za opazovanje v njegovih referencah na Michelangela Antonionija in Abbasa Kiarostamija v Nekoč je bilo v Anatoliji tu zamenja bolj izrazito čustvena in modulirana mizanscena, ki spominja na Terencea Daviesa in zlasti Ingmarja Bergmana (celo Bilginerjeva brada neizogibno prikliče v spomin topli, postarani obraz Erlanda Josephsona – namerno ali ne ena številnih vzporednic s Prizori iz zakonskega življenja).« »/…/ eden bolj navdušujočih filmskih dosežkov letošnjega leta. Vsak festival in umetniški kinematograf, ki da kaj nase, ga bo brez dvoma uvrstil v svoj program, a če pogledamo onkraj nalepke ‘mojstrovina’, bomo odkrili globoko občuten, prepričljiv komentar turške družbe, s katerim se bodo identificirali gledalci po vsem svetu. /…/ Ceylanovi igralci nastopijo s takšno natančnostjo in občutkom, da bi jim zaploskal celo Bergman. Direktor fotografije Gökhan Tiryaki na čudovit način zabeleži tiho moč njihovih nastopov, edinstvena kapadoška pokrajina, ki jo je režiser izbral za prizorišče /…/, pa jemlje dih.« »S poglobljenim raziskovanjem prevar, konfliktov in odtenkov človeških čustev Nuri Bilge Ceylan ustvari zanimivo sliko družbenih razredov (bogati, služabniki, učitelji, revni), temo, ki ga še posebej zanima in ki jo tokrat začini s ščepcem humorja.« »Sijajno odigran, napisan in posnet – Ceylanov dobitnik zlate palme je pronicljiv, intimen ep o moških slabostih in zakonskih napetostih. /…/ Izjemni film Nurija Bilgeja Ceylana spoji drzno digresivno in razširjeno pripovedno strukturo (ki je zaznamovala že film Bilo je nekoč v Anatoliji) z mučno intimnostjo in grenko ostrino Bergmanovih komornih del. /…/ Ceylan že dolgo slovi kot pronicljiv in nenavadno odkritosrčen opazovalec moške psihe. Njegova prodorna analiza Aydinove apatije, samoprevare in pasivne agresije je razsvetljujoča, duhovita in zelo čehovska. A Ceylan od sebe (in nas) zahteva še več: z več dialoga kot doslej ter s tako spretnim manevriranjem zakonskih, družinskih in drugih napetosti, da prijetno osvetljeni interjerji postanejo skoraj klavstrofobični, nas vodi skozi dolgo, hladno noč duha proti razkritju, ki je prav tako razveseljivo nejasno, kot je globoko ganljivo. Zadržano, a obenem sočutno delo – filmska stvaritev najvišjega reda.« |